Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2011

Οι βασικές αρχές λειτουργίας ενός κινητήρα πετρελαίου


Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ενός κινητήρα diesel προκύπτουν από τη διαφοροποίηση των βασικών αρχών λειτουργίας του. Η ανθεκτικότερη κατασκευή του εξασφαλίζει μεγαλύτερο κύκλο ζωής Γεννημένος στο Παρίσι τον Μάρτιο του 1858 ο Rudolf Diesel άλλαξε το χάρτη της παγκόσμιας βιομηχανίας. Η δημιουργία ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης που θα τροφοδοτείται με πετρέλαιο και όχι με βενζίνη διατηρεί ακόμη και σήμερα το όνομα του Γάλλου ευρεσιτέχνη στο προσκήνιο.

Στην προσπάθεια να κατανοήσει κανείς τη διαφορετικότητα ενός κινητήρα diesel, ίσως θα πρέπει να ξεκινήσει από τη διαδικασία ανάφλεξης.

Σε αντίθεση με τους βενζινοκινητήρες, όπου στην παραπάνω διαδικασία ο πρωταγωνιστικός ρόλος ανήκει στους σπινθηριστήρες και σε ένα συχνά ευάλωτο ηλεκτρικό κύκλωμα, οι κινητήρες diesel αρκούνται στη θερμοκρασία που δημιουργεί η συμπίεση του αέρα στο εσωτερικό των θαλάμων καύσης.

Από τη στιγμή, λοιπόν, που ο αέρας εισέλθει στους κυλίνδρους του κινητήρα, συμπιεστεί και η θερμοκρασία του φτάσει ακόμη και τους 900 βαθμούς Κελσίου, έρχεται η σειρά πετρελαίου να εισέλθει στους θαλάμους καύσης μέσω μίας κοινής γραμμής υψηλής πίεσης (Common Rail), η οποία ελέγχεται –όπως και στα μοτέρ βενζίνης άμεσου ή έμμεσου ψεκασμού- από μία ηλεκτρονική μονάδα.

Τα μόρια πετρελαίου αναφλέγονται προκαλώντας την έκρηξη του μείγματος και την παραγωγή της απαιτούμενης ενέργειας που μετατρέπεται σε κινητική και μεταφέρεται μέσω του συστήματος μετάδοσης στους τροχούς.

Η υψηλή συμπίεση (η δυνατότητα του εμβόλου να αυξάνει σε υψηλά επίπεδα την πίεση στο εσωτερικό του θαλάμου καύσης) αποτελεί μία από τις βασικές αρχές λειτουργίας ενός κινητήρα diesel, απαιτώντας ταυτόχρονα μία ανθεκτικότερη κατασκευή που θα αντεπεξέλθει στις δυνάμεις που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της και εξασφαλίζοντας την υψηλή θερμοδυναμική απόδοση ή  αν προτιμάτε την περιορισμένη κατανάλωση καυσίμου που χαρακτηρίζει τους πετρελαιοκινητήρες.

Στην ακανόνιστη ανάφλεξη του καυσίμου κατά την είσοδο του στους κυλίνδρους οφείλονται το "κροτάλισμα" και οι κραδασμοί που παράγει η λειτουργία ενός κινητήρα diesel.

Ψεκασμοί που πραγματοποιούνται νωρίτερα από τον προκαθορισμένο χρόνο ομαλοποιούν τη διαδικασία ανάφλεξης, περιορίζουν το θόρυβο, τους κραδασμούς και την παραγωγή οξειδίων του αζώτου.

Αναπόσπαστο τμήμα των σύγχρονων και κατά κανόνα υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων diesel αποτελούν τα φίλτρα συγκράτησης των μικροσωματιδίων, που στο παρελθόν δημιουργούσαν το αποκρουστικό φαινόμενο του μαύρου καπνού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου